מה העלות של הליך בוררות לעומת הליך משפטי?

כאשר מתגלע סכסוך משפטי בין שני צדדים, בין אם מדובר ביחידים או תאגידים, ישנן מספר דרכים ליישב את המחלוקת. שתי האפשרויות הנפוצות ביותר הן פנייה להליך משפטי בבית המשפט, או לחילופין – ניהול הליך בוררות.  בעוד שההליך המשפטי נתפס כמובן מאליו, הליך הבוררות עדיין אינו מוכר לרבים. למרות זאת, ישנם יתרונות רבים לבחירה בבוררות, במיוחד מבחינה כלכלית. המאמר הנוכחי יבחן את ההבדלים בעלויות בין שני ההליכים.

 

עלויות מופחתות בהליך בוררות

איך שלא תסתכלו על זה, בשורה התחתונה – הליך בוררות יהיה במחיר זול יותר מהליך משפטי. כך לדוגמה, הליך בוררות מקצועי עם המוסד הישראלי לבוררות עסקית מציע אלטרנטיבה זולה ומהירה בהרבה מהליך משפטי, וזאת בשל הגורמים הבאים:

שכר הבורר נמוך יותר

בבוררות ניתן להסכים על שכר טרחת הבורר, כאשר לרוב מדובר בסכומים נמוכים משמעותית ביחס לשכר טרחת עורך דין. הצדדים יכולים לבחור בורר בעל ניסיון בתחום הרלוונטי שיכול לפסוק בצורה מקצועית במחיר סביר.

ללא הוצאות ואגרות נלוות

בנוסף, בהליך בוררות לא קיימות כלל אותן הוצאות נלוות יקרות כמו הזמנת עדים, מומחים וחוקרים שמאפיינות הליכים משפטיים. הבורר הוא שמקבל את ההחלטות על בסיס החומרים וטענות הצדדים בלבד ללא צורך בגופים חיצוניים.

מהירות ההליך

הליך הבוררות הוא מהיר הרבה יותר וניתן לסיימו בתוך שבועות ספורים. אין כמעט המתנה למועדים וכל בעיה שמתעוררת במהלך הדיונים ניתן לפתור במהירות וביעילות. החיסכון בזמן הוא אדיר וחוסך שעות רבות של עבודת עורכי דין.

 

עלויות הליך הבוררות

עלות הליך הבוררות כוללת מספר רכיבים, כאשר המרכזי שבהם הוא שכר הבורר. שכר הבורר נקבע על פי שעות העבודה שהשקיע בטיפול בתיק, כאשר מחיר שעת עבודה נע בדרך כלל בין 350-550 ש"ח לשעה. כך למשל, בורר שטיפל בתיק במשך 20 שעות עבודה יקבל תשלום שבין 7,000 ל-11,000 ש"ח.

בנוסף, ייתכנו עלויות נלוות כגון אגרת פתיחת התיק הנעה בין 500 ל-1,500 ש"ח, וכן הוצאות נסיעה ואש"ל של הבורר אם מתקיימים דיונים באתרים שונים.

סה"כ עלות ממוצעת של הליך בוררות נעה בין 10,000 ל-15,000 ש"ח. יש לציין כי המחירים תלויים במורכבות ההליך וזהות הצדדים. העלויות יכולות לעלות אם זהו הליך בין גופים עסקיים לדוגמה.

 

עלויות הליך משפטי

ההליך המשפטי כרוך בדרך כלל בעלויות גבוהות במיוחד עבור הצדדים המעורבים:

שכר טרחה של עורך דין

שכר טרחת עורך הדין מהווה את רוב העלות בהליך המשפטי. שיעור השכר נקבע על פי כללים שנקבעו בחוק, והוא מבוסס על אחוז מסוים מהסכום שבמחלוקת בתביעה. ככל שהסכום הנתבע גבוה יותר, שיעור שכר הטרחה עולה הוא כך שעלות שחר הטרחה יכול לנוע  בין אלפי למאות אלפי שקלים.

אגרות והוצאות

בנוסף, על הצדדים לשאת בהוצאות של אגרות בית משפט הכוללות את פתיחת התיק, הגשת בקשות שונות במהלך הדיון ועוד. קיימות גם הוצאות נוספות על הזמנת עדים, מומחים, שכר טרחת חוקרים פרטיים ועלויות נלוות אחרות שעשויות להצטבר במהלך הדיונים. ביחד מדובר באלפי שקלים ויותר

משך הזמן של ההליך

נקודה חשובה נוספת היא משך הזמן הארוך יחסית של ההליך המשפטי. עקב העומס בבתי המשפט ישנה המתנה של חודשים ארוכים ואף יותר בכדי לקבוע מועד לדיון, וסך כל משך ההליך עשוי להימשך שנים. כתוצאה מכך מצטברות עלויות רבות עקב אותן שעות עבודה רבות של עורכי הדין הכרוכים בהליך.

 

הצורך לוותר

יש לציין שלמרות שהליך הבוררות זול יותר מבחינה כלכלית, הוא עלול להצריך ויתור מצד הצדדים על חלק מההגנות והזכויות המלאות שההליך המשפטי מעניק להם. יחד עם זאת, ברוב המקרים אכן ניתן להגיע להחלטה מאוזנת והוגנת באמצעות בוררות, הן מבחינה מקצועית והן בהיבט של שיקולים כלכליים.

הוצאות הליכים משפטיים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עֵסֶק
עסקים
מה ניתן להרוויח מתהליך של תיווך עסקי

תיווך עסקי הוא תהליך שבו צד שלישי ניטרלי מקל על משא ומתן בין שני צדדים או יותר לפתרון סכסוך. תיווך יכול להוות כלי רב ערך לעסקים, שכן הוא יכול לסייע

מהיר ועצבני איך בוחרים קסדת שטח
כללי
מהיר ועצבני: איך בוחרים קסדת שטח?

רוכבי שטח? המאמר הזה בול בשבילכם. קבלו טיפים מדהימים לבחירת קסדת השטח המושלמת בשבילכם, כזאת שגם תהיה נוחה, גם מאווררת והכי חשוב, תגן עליכם.   הייחוד של קסדת שטח קסדות

כסף ובית
ביטוחים
כל מה שצריך לדעת על ביטוח משכנתא

הבנקים נותנים מדי שנה הלוואות משכנתא בהיקף עצום. כדי להימנע מסיכונים, הבנקים דורשים מהמלווים לרכוש ביטוח על הלוואת המשכנתא. ביטוח המשכנתא מורכב מביטוח חיים עבור הלווים וביטוח מבנה, למקרה שערך

כפל ביטוח
ביטוחים
מה קורה במצב של כפל ביטוחי?

כפל ביטוחי מייקר את עלויות הביטוח באופן משמעותי, למרות שהוא לא מעלה את גובה התשלום שהמבוטח יקבל מהביטוח. מצבים של כפל ביטוחי עלולים להתרחש אצל כל אחד שלא עורך סדר