מה החישוב ומהו אחוז המס שצריך לשלם במכירת בית משופץ

רכישה או מכירה של בית, או של כל נכס נדל"ן אחר במדינת ישראל, כרוכה בתשלום מס לרשויות. זאת, בדומה למכירה של כל רכוש אחר. עם זאת, מדינת ישראל פוטרת מתשלומי מס בעלי נכסים מסוימים. בעת רכישה או מכירה של דירה, ישנם שני סוגי מסים שחייבים בתשלום למדינה. הראשון הוא מס רכישה, ואילו השני הוא מס שבח מקרקעין. מס רכישה משולם למדינה בעת רכישת בית או נכס נדל"ן אחר. ככל שמחיר הנכס גבוה יותר, כך המס יהיה גבוה יותר. נכסים יחידים בגובה של עד 1.7 מיליון "ח בקירוב, פטורים ממס זה. ואולם בשורות להלן נעסוק במס השבח. המס כאמור משולם למדינה בעבור העלייה בערך הנכס, והוא משולם בעת מכירת הדירה. בשני המקרים, כאמור, יש חשיבות למחיר הנכס מצד אחד, ולתוספת הערך לנכס מצד שני. בנוסף, יש חשיבות מרובה לעובדה שהנכס שנמכר הוא נכס יחיד. מהו מס שבח מקרקעין? מהו גובה מס השבח על נכסים מסוימים וכיצד הוא מחושב? מה בין שיפוצים בבית לתשלום מס שבח מקרקעין? בשורות הבאות נבהיר את הסוגיות האלה.

חישוב מס

מס שבח מקרקעין – מה זה בעצם

מס שבח מקרקעין הוא מס המשולם למדינת ישראל עבור עליית הערך של הנכס. עליית הערך מחושבת מרגע רכישת הנכס ועד לרגע המכירה, בניכוי עליית המדד. המשמעות היא שהמס מוטל אך ורק על העלייה נטו במחיר הנכס. לדוגמה – אם נכס נרכש במחיר של מיליון שקלים, ונמכר במחיר של מיליון וחצי, ואם האינפלציה הין תקופת הרכישה לרגע המכירה היתה 20 אחוזים, אזי מס השבח אמור להיות משולם עבור ההפרש – קרי עבור שלוש מאות אלף שקלים בלבד.

ככלל, אם דירת המגורים שנמכרה היא דירה יחידה של המוכרים, הרי שיש לגביה פטור מתשלום מס שבח. ואולם אם מדובר בדירה שנייה, ישולם מס שבח בערך של עשרים וחמישה אחוזים מעליית הערך של הדירה. יחד עם זאת, חשוב להזכיר כי מדובר בקביעה כללית שעשויה להשתנות. זאת, כיון שקיימת רשימה ארוכה של פטורים אפשריים, חלקיים ומלאים, וכן כללים לקביעת מס השבח האמיתי על הנכס, שתקצר היריעה מלתאר כאן.

אמרו לכם שאתם צריכים לחשוב על משכנתא בלון ולא יודעים אם זאת האופציה עבורכם? לחצו כאן.

עריכת שיפוצים ותשלום מס שבח

אחד הגורמים תוספת ערך לנכס היינה עריכת שיפוצים נרחבים בו. הדבר נכון לגבי שיפוצים רגילים\, ונכון שבעתיים אם מדובר בשיפורים בנכס, שהביאו לתוספת משמעותית בערך שלו. כיון שכך, נכס שאיננו נכס יחיד מצד אחד, ושעבר שיפוצים שהוסיפו לערך שלו תוספת משמעותית, יכול לגרור תוספת תשלום למס שבח, בהתאם לעליית הערך של הנכס. זה המקום להזכיר שמקור המילה "שבח" היא השבחה – קרי עלייה בערך הנכס הנושאת, מבחינת הבעלים, רווח כספי משמעותי. חשוב לזכור גם שלא בכל מקרה שבו מחזיק אדם בשתי דירות הוא ישלם מס שבח. במקרה שרכשתם דירה חדשה אבל טרם מכרתם את הישנה, לא תשלמו מס שבח בעת מכירת דירה, אלא רק אם תעבור תקופה שלאחריה תיחשב הדירה כדירה נוספת.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
רלוונטי שכירים ראשית
כללי
החזרי מס – האם זה רלוונטי גם לשכירים?

עד היום הייתם בטוחים שכל מה שקשור להחזרי מס צריך לעניין רק אנשים שעובדים בצורה עצמאית ומנהלים עסקים פרטי? אם כך, כדאי שתדעו שזה לא מדויק. אומנם זה נכון ששכירים

מחזור הלוואות
הלוואות
היתרונות והחסרונות של סוגי הלוואות שונים

כשמדובר בהלוואות כספים, ישנם סוגים רבים של הלוואות זמינות. לכל סוג הלוואה יש מכלול יתרונות וחסרונות משלו, וחשוב להבין את ההבדלים לפני קבלת החלטה. מהלוואות מובטחות לכרטיסי אשראי, הלוואות בריבית