חוזה העסקה – מושגים שחייב להכיר

מזל טוב, התקבלתם לעבודה. כעת עליכם לחתום על חוזה העסקה המפרט את תנאי העבודה שלכם והזכויות להם אתם זכאים. חוזי עבודה מנוסחים לרוב על ידי עורכי הדין של המעסיק בנוסח סטנדרטי ומשפטי, אך עליכם לא להיבהל מהנוסח אלא לקרוא בעיון את כל סעיפי החוזה ולשים לב לנקודות החשובות בעבורכם.

 

מהן הנקודות אליהן יש לשים לב בחוזה?

  • נקודות יציאה: על החוזה לכלול נקודת יציאה לשני הצדדים, כלומר מתן אפשרות לעובד להתפטר עם הודעה מראש וכן מתן אפשרות למעביד לפטר תוך חובת קיום שימוע. אי עמידה בתנאים אלה כרוכה בפיצוי הצד השני.
  • שעות נוספות: יש לוודא שמצוין בחוזה אופן התגמול על שעות נוספות. לפי החוק, התשלום עבור השעתיים הנוספות הראשונות הוא מינימום 125 אחוז מהתשלום על שעת עבודה רגילה, והתשלום על כל שעה נוספת הוא מינימום 150 אחוז מהתשלום על שעת עבודה.
  • קרן פנסיה: חלה חובה לצרף עובד חדש לקרן פנסיה. במידה ויש לעובד קרן פנסיה פעילה, יצורף העובד לקרן פנסיה לאחר שלושה חודשי העסקה. במידה ואין לעובד קרן פנסיה, יצורף לקרן פנסיה לאחר שישה חודשי העסקה.
  • קרן השתלמות: המעסיק לא מחויב לפי חוק לפתוח עבור העובדים קרן השתלמות. מדובר בהטבה משמעותית, ובמידה ומקום העבודה פותח עבורכם קרן השתלמות, שימו לב לאחוזים הנצברים עבורכם בכל חודש.
  • ימי חופשה: לפי החוק מקום העבודה חייב לאפשר לעובד מינימום של 16 ימי חופשה קלנדריים, אך יש מקומות עבודה שמאפשרים יותר ימי חופשה. שימו לב בעת חתימת החוזה מהי מכסת החופשה הניתנת לכם, האם היא גדלה עם הוותק בחברה ומהי ההתייחסות לחגים.
  • ימי מחלה: לפי חוק עובד זכאי ל-18 ימי מחלה בשנה, כאשר בכל פעם שהעובד נעדר בשל מחלה, על היום הראשון העובד לא יקבל שכר, על היום השני והשלישי יקבל העובד חצי משכרו ועל היום הרביעי והלאה העובד יקבל שכר מלא.
  • דמי הבראה: תשלום הניתן לעובד לאחר שנת עבודה מלאה לפי הוותק שצבר בחברה.

 

החזר נסיעות – למה אתם זכאים?

לפי חוק, על המעסיק יש לשלם לעובד החזר נסיעות בגין הנסיעות בכל יום עבודה בו השתמש העובד בתחבורה ציבורית. על המעסיק לספק החזר נסיעות גם במידה והעובד לא השתמש בתחבורה ציבורית אלא רק היה עשוי להשתמש בה והלך ברגל במקום. על העובד לא חלה חובה לדווח האם נסע בתחבורה ציבורית.

 

גובה החזר הנסיעות

גובה החזר הנסיעות נגזר ממחיר הנסיעות הנדרשות למקום העבודה וחזרה במשך כל החודש, או ממחיר חוזה "חופשי חודשי" – הזול מבניהם. במקרה והעובד מגיע לעבודה ברכב פרטי ובמקום העבודה אין הסדרי חניה, על המעסיק לשלם את דמי החניה לעובד במזומן מתוך קופה קטנה אותה הוא מנהל.

 

הוצאות רכב במסגרת העבודה

עובדים המתניידים ברכב פרטי בעת תפקידם בעבודה זכאים להחזר על הנסיעות שביצעו בזמן העבודה. בנוסף לכך, הנסיעה עצמה מחושבת כזמן עבודה בניגוד לנסיעה לעבודה שלא נספרת כזמן עבודה.

אוטובוס

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
דופק לב
ביטוחים
אופק המרכז לזכויות בע"מ -אובדן כושר עבודה

אובדן כושר עבודה הוא רכיב משמעותי בקרן הפנסיה, ואשר נועד להבטיח קבלת תשלום במידה והמבוטח אינו יכול לכלכל את עצמו. במאמר הבא נסביר כיצד רוכשים ביטוח אובדן כושר עבודה, כיצד