ההיסטוריה של המס – ככה הכל התחיל

כל אחד מאיתנו מכיר את המונח 'מס', וסביר להניח שכולנו גם משלמים מס בצורה כלשהי. גביית מיסים מוכרת בהגדרתה כתשלום שתושבים ואזרחים נדרשים לשלם באופן כפוי לשלטונות, כאשר בעזרת תשלום זה השלטונות יוכלו לממן פעולות שונות מטעמן. אז איך החליטו על הרעיון הנפלא הזה של מיסים, וכיצד השיטה התפתחה עד למיסים המוכרים של ימינו?

 

איך התחילו לגבות מיסים?

הצורך לגבות מיסים מתושבים הוא רעיון עתיק. כמה עתיק? העדויות הראשונות למערכת מיסוי נמצאו כבר במצרים העתיקה, שמתוארכת בסביבות השנים 3000 לפני הספירה. בתקופה זו בני אדם החלו לעבור לחיות בקהילות, ולפיכך קמו גופי שלטון שמטרתם להסדיר את הפעילויות והרווחה של התושבים, וגם לדאוג להגנה של היישוב.

הקמתו של גוף השלטון דרשה מימון כלשהו, ולכן כל אדם שגר באותה קהילה נדרש לשלם מס, כדי שיוכל להנות מהשירותים שגוף השלטון מציע.

עם השנים השתכללה שיטת המיסוי, ופותחו אמצעים נוספים שבהם ניתן לגבות מיסים מהתושבים. מיסים החלו להיגבות גם על שטחים חקלאיים שעשויים להניב הכנסה, וכן גם על ההכנסה עצמה (שעליה נרחיב מיד).

 

ומה בדבר מס הכנסה?

במהלך ההיסטוריה היו מספר ניסיונות להחיל מס על הכנסותיהם האישיות של הציבור – למשל בתקופת האימפריה הרומית או בסין בשנים הראשונות לספירה. עם זאת, המועד שבו מקובל לומר שנקבע מס ההכנסה הוא בשנת 1799, כאשר החלו לגבות מס שכזה בבריטניה.

מס ההכנסה נגבה על הכנסות האזרחים, והתבסס על כך שזוהי הדרך המודרנית בה השלטונות יוכלו לממן את פעולותיהן. בחברה המודרנית מרבית בני האדם גרים בערים, ועובדים על מנת לפרנס את עצמם. על מנת שיוכלו להנות מהפירות של כל השירותים שניתנים בעירם, הם יצטרכו לשאת חלק מהנטל.

כמובן שבימינו עניין המיסוי מפותח יותר, וישנם מיסים נוספים שאנו נדרשים לשלם גם ישירות לעירייה בה אנו מתגוררים – כמו מס הארנונה.

 

בחזרה לימינו – רוצים לחסוך בצורה חוקית במס ההכנסה שאתם משלמים?

במדינת ישראל תשלום מס ההכנסה שעל כל עובד לשלם נקבע באופן שנתי. במידה ובמהלך השנה מתבצע שינוי כלשהו בחיי העובד (שינוי במצבו הבריאותי, במצבו התעסוקתי, במצבו המשפחתי, במצבו הכלכלי ועוד), ייתכן כי הוא יהיה זכאי להחזרי מס!

את הזכאות להחזרי מס ניתן לבדוק באתר הגנה – החזרי מס. באתר תמצאו מחשבון זכאות, שמאפשר בדיקה קלה ונוחה של זכאותכם להחזרים. במחשבון תצטרכו למלא מספר פרטים אישיים ופרטים על מהלך חייכם. הבדיקה אינה כרוכה בעלות או בהתחייבות כלשהי, אלא נועדה אך ורק לרווחתכם.

הבדיקה אורכת רק מספר דקות, שייתכן ובסופן תגלו שאתם יכולים לשלם מס הכנסה מופחת, או להיות זכאים להחזרי מס על מיסים שכבר שילמתם. רבים מכם יהיו זכאים לקבל כסף חזרה מהמדינה, נצלו את ההזדמנות!

 

מס הכנסה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
החזר מס
מיסים
עולה חדש? כנראה שמגיע לך החזר מס 

עולים חדשים מוצאים את עצמם לא פעם מסתבכים אל מול עניינים בירוקרטיים שונים שקיימים במדינה שלנו. זה יכול לבוא לידי ביטוי בדברים הקטנים ביותר, כמו למשל בעובדה שכל עלייה אל

זהב, עלות
טיפים פיננסים
כמה עולה גרם זהב?

זהב הינה המתכת המבוקשת ביותר על פני כדור הארץ. הזהב משמש להכנת תכשיטים ופריטי אמנות ויש מי שמשתמשים בו גם לתעשיית הקוסמטיקה ואף המזון כקוריוז לקידום מכירות. הזהב הנוצץ תמיד

טיפים ראשית
טיפים פיננסים
3 טיפים חשובים לפני הגשת בקשה להחזרי מס

רשות המיסים פועלת לגביית מס מתוך הכנסותיהם השוטפות של העובדים במדינת ישראל, אולם באופן אירוני למדי, היא נוטה שלא לבדוק באופן יזום האם גובה המס שנגבה הוא תקין. לאור העובדה