האם כדאי למשוך כספים מקופות גמל

חיסכון פנסיוני בקופת גמל הוא ככל הנראה החיסכון הגדול ביותר אותו ננהל בטווח חיינו, וחשוב להבין לעומק את כל המשתמע מכך. משיכת כספים מקופות גמל היא אינה דבר פשוט, והינה טומנת בחובה החלטות הרות גורל אותן חשוב שתיקחו בחשבון.

ישנן דקויות רבות בכל הנוגע למשיכת כספים מקופת הגמל שלכם, אשר על חלקן נעבור בקצרה כאן. בנוסף לכך, אנו ממליצים להעמיק את הבדיקה במקרים ספציפיים, ואף להיעזר בחברה המציעה את שירותיה בנושא.

 

מעמד שכיר

כספי קצבה ניתן לממש בהתאם והינכם עומדים באחד התנאים המאפשרים משיכה. כל משיכה אשר אינה עומדת בתנאים הינה מלווה ב- 35% מס הנלקחים מכם. ישנן דרכים לקבלת החזר על סכום זה אשר נפרט כאן בהמשך, אך חשוב לזכור כי מדובר בסכום גבוה לאין ערוך. לכן, במידה ואינכם זקוקים לכסף באופן מידי, והינכם מקבלים שכר מדיי חודש, נמליץ להימנע ממשיכת כספים מקופת הגמל.

 

מעמד עצמאי

ה"קנס" העומד על 35% מס רלוונטי לעצמאיים גם כן, אך פעמים רבות עצמאיים נתקלים בצורך למשוך כספים לאור ההתמודדות עם שכר שאינו קבוע ותנודתי. אנו אמנם איננו ממליצים להקל ראש במשיכת כספים מקופת גמל, אך בהינתן מצב מסוג זה, סביר להניח כי התועלת מכספים אלו בטווח הארוך אינה עולה על תועלת בטווח הקצר.

 

הימנעות ממס

הרתיעה למשיכה מקופות גמל אינה מפתיעה לאור המס הרב המוטל על המשיכה, אך עם זאת ישנם מקרים בהם תוכלו לקבל החזר על המס המפורטים להלן:

  • על פי החוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, עצמאי או שכיר הנעזר בקופת גמל ותיקה (כלומר שנפתחה לפני 1995), בה הסכום אינו עולה על 8 אלף ₪, רשאי למשוך את הסכום ללא תשלום מס. במידה ואינכם בטוחים אם יש ברשותכם קופה מסוג זה, תוכלו לבדוק זאת באתר משרד האוצר.
  • במידה ושכרכם נמוך משכר מינימום (משתנה במידה ויש בחזקתכם ילד עד גיל 18).
  • בהינתן ונקבעה נכות של 75% ומעלה.
  • בהינתן הוצאות רפואיות חריגות העולות על מחצית מהכנסתכם השנתית.
  • עובדים עצמאיים אשר אינם ממשיכים בעבודתם (מפאת סגירת העסק או הגעה לגיל פרישה).

 

ישנם מקרים נוספים אשר יכולים לעזור לכם בקבלת החזר על המס בעת המשיכה, ומומלץ לוודא מראש כיצד והאם אתם זכאים להחזר זה טרם המשיכה. פירוט נוסף ניתן למצוא בפקודת מס הכנסה, חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, וחוק ההתייעלות הכלכלית.

בנוסף, בהערכה גסה, על מנת להשתכר מקצבת פנסיה בגובה שכר מינימום, יש צורך בכארבעים שנה של חיסכון, ללא שימוש בכספי פיצויים. ההערכה מתאימה למשתכרים בשכר הממוצע במשק. מדובר בכסף רב עליו אתם נדרשים לעמול, ולכן מראש נמליץ לפנות לאפיקים אחרים בעת משבר כלכלי, ולהימנע ככל הניתן משימוש בכספים אלו.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
טיפים ראשית
טיפים פיננסים
3 טיפים חשובים לפני הגשת בקשה להחזרי מס

רשות המיסים פועלת לגביית מס מתוך הכנסותיהם השוטפות של העובדים במדינת ישראל, אולם באופן אירוני למדי, היא נוטה שלא לבדוק באופן יזום האם גובה המס שנגבה הוא תקין. לאור העובדה

בניין גבוהה
ביטוחים
3 דברים שלא ידעתם על ביטוח בניין משותף

כל אדם שקנה דירה, יודע כמה קשה היה להגיע לנקודה זו. לאסוף את הכסף, להשיג משכנתא, לבחור את המיקום המושלם. ועכשיו, כשהדירה כבבר שלכם, לא תרצו להגן על מה שיש